Algemene voorwaarden
Op al onze overeenkomsten zijn de Algemene Voorwaarden van Harsma van toepassing
1. Definities
Harsma: Een eenmanszaak, gevestigd te Nootdorp onder KvK nummer 71723528.
Klant: Degene die een overeenkomst heeft gesloten met Harsma.
Consument: Een klant, tevens een individu, handelend als privé persoon. Partijen: Harsma en de klant samen. Diensten: de verhuur van tijdelijke mankracht inclusief machine en/ of de verhuur van machines en hulpmiddelen.
Werkzaamheden: grondwerken, boomverzorging, terrein- en groenonderhoud.
2. Toepasselijkheid algemene voorwaarden
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, overeenkomsten en diensten met Harsma.
2.2 Het is slechts mogelijk om schriftelijk van (bepalingen van) deze algemene voorwaarden af te wijken, indien dit met de uitdrukkelijke toestemming van Harsma is overeengekomen. Dit geldt dan uitsluitend voor de specifieke overeenkomst tussen partijen.
3. Offertes
3.1 Een offerte van Harsma is vrijblijvend. De offerte bevat een gespecificeerd overzicht van de te leveren dienst(en) en de prijs inclusief btw.
3.2 Een offerte is 14 dagen geldig. Indien de klant de offerte niet binnen de geldende termijn aanvaardt, dan vervalt deze.
3.3 De offerte geldt niet voor opvolgende overeenkomsten of nabestellingen, tenzij overeengekomen conform artikel 2.2 uit deze algemene voorwaarden.
3.4 Aanvaarding van de offerte geschiedt elektronisch. Harsma behoudt zich het recht voor de offerte binnen twee dagen na aanvaarding in te kunnen trekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
3.5 Harsma zal de opdracht, na aanvaarding door de klant, elektronisch bevestigen.
4. Prijzen
Harsma hanteert vaste prijsafspraken. Indien er werkzaamheden op basis van een nacalculatie worden uitgevoerd is dit op basis van een uurtarief.
5. Betalingen
5.1 Harsma kan bij totstandkoming van de overeenkomst een aanbetaling van 30 % van het overeengekomen bedrag verzoeken.
5.2 De betalingstermijn is 14 dagen na ontvangst van de factuur voor consumenten. Voor de klant geldt een betalingstermijn van 30 dagen na ontvangst van de factuur.
5.3 De betalingstermijn wordt beschouwd als fatale betaaltermijn. De klant is van rechtswege in verzuim, indien de betalingstermijn is verstreken en de betaling uitblijft, zonder dat Harsma de klant hiervoor een herinnering, aanmaning of ingebrekestelling hoeft te versturen.
5.4 Betalingen kunnen per overboeking geschieden en/of in contanten.
6. Wijzigen van de overeenkomst
Partijen kunnen, indien dat noodzakelijk wordt geacht voor de uitvoering ervan, de overeenkomst na totstandkoming in onderling overleg, schriftelijk wijzigen.
7. Annulering van de overeenkomst
Indien de offerte na goedkeuring alsnog door de klant, wordt geannuleerd zal Harsma hiervoor 30% annuleringskosten in rekening brengen.
8. Uitvoering van de overeenkomst
Voor de uitvoering van hetgeen tussen partijen is overeengekomen kan Harsma gebruik maken van eigen mankracht/personeel en/of derden door worden ingehuurd.
9. Aansprakelijkheid
9.1 De aansprakelijkheid van Harsma betreft uitsluitend schade die een klant lijdt, indien deze schade te wijten is aan opzet of bewuste roekeloosheid en dit rechtsreeks voortvloeit uit of rechtstreeks verband houdt met de uitvoering van de overeenkomst.
9.2 Indien Harsma (gedeeltelijk) aansprakelijk is, dan is deze aansprakelijkheid in ieder geval beperkt tot het bedrag dat door de (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd. 9.3 Harsma kan niet aansprakelijk gehouden voor indirecte schade.
9.4 Het recht op schadevergoeding van de klant vervalt in ieder geval zes maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit.
10. Overmacht
10.1 Indien zich een overmachtssituatie voordoet waardoor nakoming van de overeenkomst door Harsma tijdelijk niet mogelijk is, dan worden de verplichtingen opgeschort tot het moment waarop Harsma deze kan nakomen.
10.2 Indien nakoming, na 30 dagen geteld vanaf de start van de overmachtssituatie, blijvend onmogelijk is gebleken mogen partijen de overeenkomst schriftelijk (gedeeltelijk) ontbinden.
10.3 Onder overmachtssituaties worden onder meer verstaan: een noodtoestand, natuurrampen, wanprestaties, overmacht van derden en werkonderbrekingen.
11. Klachten en geschillen
11.1 Indien de geleverde dienst van Harsma niet heeft beantwoordt aan hetgeen de klant daar redelijkerwijs van mocht verwachten, dan dient de klant Harsma hiervan op de hoogte te stellen op het e-mailadres: info@harsma.nl.
11.2 De klant dient Harsma in ieder geval binnen een maand na constatering daarvan op de hoogte te stellen.
12. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
12.1 Het Nederlands recht is van toepassing op alle overeenkomsten die tussen partijen worden gesloten.
12.2 Bij geschillen waarbij mediation geen uitkomst heeft geboden is de Rechtbank Rotterdam bevoegd om kennis te nemen van het geschil.
13. Wijziging algemene voorwaarden
13.1 Harsma behoudt zich het recht voor om de algemene voorwaarden te wijzigen en/of aan te vullen.
13.2 Klanten worden hierover vooraf geïnformeerd indien het grote inhoudelijke wijzigingen betreft.
Algemene Voorwaarden december 2020